De hortensiatuin.



woensdag 12 februari 2014

kastje met kalkverf


Kalkverf vind ik prachtig. Regelmatig zie ik foto's voorbij komen op de verschillende blogposten. Maar ik vond het toch spannend om zelf in huis toe te gaan passen. Nu had ik al jaren een kastje in de keuken hangen dat nodig een andere kleur moest krijgen die beter bij mijn stijl past.


We hebben uiteindelijk gekozen voor de kleur Nero van Carte Colori. Omdat ik natuurlijk meteen aan de slag wilde gaan, ging ik op zoek naar een winkel die de kleur op voorraad had. Hierdoor kwamen we terrecht in een winkel in Leerdam, "Verliefd aan de Linge". Wat een mooie naam. We werden vriendelijk ontvangen met een heerlijke cappucino en konden even zalig neuzen tussen de mooie spullen die in de winkel staan.


Thuis gekomen ben ik de volgende dag meteen aan het schuren en schilderen geslagen. Nu had ik nog nooit mee kalkverf gewerkt en ik moet zeggen  dat het prettig is om mee te schilderen, je hebt ook absoluut geen last van verflucht. 



Twee keer heb ik het kastje geschilderd en daarna heb ik het in de blanke paste wax gezet, van painting the past. Hierdoor is de kleur uiteindelijk wel meer antraciet uitgevallen dan zonder de wax, de kleur word er donker door. Maar de wax is ook een beschermlaag voor de verf, zodat het wat minder snel krast. Wel heb ik een beetje spijt dat ik geen corifondo onder de verf heb aangebracht. Want uiteindelijk zijn er toch wel plekjes waar de verf niet goed heeft gepakt en je de witte ondergrond kunt zien. Ik denk dat ik ga proberen dit met carbon paste wax  bij te werken.

En zo is het resultaat geworden.



Ik vind het prachtig geworden. In onze woonkamer staat ook nog een kastje die een nieuw kleurtje nodig heeft maar ik denk toch om het met krijtverf te schilderen omdat de kalkverf toch best kwetsbaar is en het kastje veel gebruikt wordt door ons.

Misschien hebben jullie voor mij nog tips voor het gebruik van kalkverf op een kast.


Een fijne week voor iedereen

Lieve groet Roelie

32 opmerkingen:

  1. Hallo Roelie, wat een toeval, ben ook aan het klussen met verf, kringloopspullen…:-) zat net te denken
    hoe het zou zijn om een lamp met kalkverf te gaan schilderen…of je dan net die strepen zoals op muren
    zou zien?? Heb er nog nooit mee gewerkt enkel met krijtverf….
    Maar je kastje is héél mooi geworden hou van de kleur…prachtig !!
    Fijne dag nog
    Liefs Kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi kastje is het geworden.
    Hele mooie kleur.

    gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het resultaat mag er zijn, Roelie...ik vind het kastje erg mooi en het combineert ook zo goed met de andere spullen en kleuren in de ruimte.

    Zelf heb ik nog nooit met kalkverf gewerkt, ik heb er geen ervaringen mee en kan dus ook weinig tips geven. Volgens mij is er van de bekende kalkverfmerken wel speciale matte verf voor meubels, maar ik weet niet of dat ook kalkverf is.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is verslavend hoor kalkverf hihi. Zou je mij even kunnen mailen op martinevanherpe@kpnmail.nl?
    Groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Roelie, even een antwoord op je vraag op mijn blog, je had inderdaad Corifondo moeten gebruiken voor een ademende hechtlaag, dat heeft de kalkverf echt nodig. Vreemd dat ze dat niet in de winkel tegen je hebben gezegd.
    De kast van mij heb ik naderhand niets meer overheen gedaan, want dan haal je meteen de uitstraling van de kalkverf weg,
    dan had ik net zo goed de matte lakverf kunnen nemen. Carte Colori heeft wel een hele matte beschermende vernis in het assortiment, maar toch wordt ook daar de kalkuitstraling iets minder mee.
    Omdat die kast boven staat bij mij en ik er niet dagelijks aan zit met mijn handen, durfde ik het aan om het met kalkverf te doen, het blijft een kwetsbaar produkt, vette vingers gaan niet meer weg.
    Dus dat kastje in de woonkamer, tja je kunt het wel doen, maar als je die veel aanraakt, dan kun je eventueel nog overwegen om die beschermende vernis erop te doen.
    Succes!!

    Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan moet het je wel waard zijn natuurlijk, want je hebt ook Corifondo nodig (die voorstrijk).
    Was ik nog vergeten erbij te zetten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi geworden hoor! Hij is idd wel donker geworden. Ik heb die kleur op de muur in de keuken. Heb het wel afgewerkt met matte vernis. De kleur is heel iets donker geworden maar niet zo veel. Bij jou is het echt donker. Kan ook komen door de foto natuurlijk...kalkverf krijg je maar moeilijk op de foto...
    Liefs Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nero is een hele mooie kleur...ik heb hier een kast in de nero staan.
    Ik vind je kastje mooi geworden...slim om het in de wax te zetten, want je hebt er inderdaad zo krassen op.
    Fijne Avond.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Inge, heb even gekeken op je website. De vachten zien er inderdaad prachtig uit. Alle waar naar zijn geld natuurlijk, zo is het spreekwoord toch. Ik laat het even bezinken een paar dagen, want het is toch een hoop geld. Maar ohhhh wat zijn ze mooi. Kijken of ik mijn man kan overhalen.

      Groetjes Roelie

      Verwijderen
    2. Hoi Roelie,
      Volgens mij ben je met iemand anders in de war..ik heb geen vachtjes.
      Geeft niet hoor, maar nu krijgt de persoon die je wilt beantwoorden waarschijnlijk geen bericht.
      Fijne week nog.

      Groetjes,
      Inge, my choice

      Verwijderen
  9. Dit kastje is erg mooi geworden. Netjes gedaan. Succes met het volgende kastje.
    Groetjes, Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Roeli, ja de vazen vind ik ook mooi ze hadden een mooie vorm met
    reliëf,is al de helft van het werk…
    fijne dag nog
    liefs kathy

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Roelie,
    Wat is je kastje mooi geworden zeg! Ik vind het een hele mooie kleur.
    Met kalkverf heb ik niet veel ervaring. Heb hier wat kleine dingetjes in de kalkverf geschilderd die ik in proefpotjes had van Carte Colori.
    Ik ben trouwens ook helemaal weg van je lamp boven de tafel.
    Je hebt een heel fijn sfeertje gecreëerd.

    Lieve groetjes,
    Sanny

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooi geworden hoor, en veel sfeervoller in de kleur Nero.
    Kalkverf blijft kwetsbaar op iets waar je vaak met je handen aanzit. Maar wij hebben de sealer van Carte Colori in de keuken over de kalkverf heen, en ook op een schap in de keuken en kamer. En tja, het ziet er wel iets anders uit, maar ik vind het niet storend. Wat is storender.... Een kast vol vlekken, of een iets mindere uitstraling...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is idd mooi geworden, wat een verschil! Ik heb ook een kast in de kamer gedaan met gewone matte verf maar zelfs die heeft er last van als je er met de handen aankomt, heel irritant! Misschien dat ik er ook maar eens wat over moet doen.
    Bij jou is deze kast in ieder geval zeer geslaagd!

    Groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Veel mooier geworden, mooie gezellige plaatjes.

    Liefs, marjonel

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi geworden! ik ben toevallig ook mijn kast aan het verven met kalkverf :-) hij is nog niet klaar.....

    Lieve groet, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dat kastje is opgeknapt zeg en zoveel stoerder geworden. Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Helemaal leuk gedaan hoor......!!...zo mooi bij je !!...de vachten zijn mooi en groot en met leer afgewerkt aan de achterkant...en ietsje duurder zelfs dan € 50.....maar altijd nog goedkoper dan de vele winkels waar ik deze kwaliteit zag.....hihihihi...liefs Ria...kijk even in onze webwinkel.....http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/bonnature/,,,,,x !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hallo Roelie,
    Je kastje is prachtig geworden! Staat nu veel mooier.
    Succes met de volgende kast.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ha Roelie, Ik heb inmiddels al heel wat in de kalkverf gezet, muren, plastic, houten kandelaars, gietijzeren vazen, gipsen ornamenten (die staan zelfs al een jaar buiten en zien er nog precies zo uit als toen ik ze net gedaan heb). En zal ik je eens iets verklappen? Nergens corifondo gebruikt. De dealer waar ik de verf van Carte Colori koop vindt het onzin. Ontvetten met water en een scheut ammoniak, meer niet. Volgens hem is er nog nooit een klant komen klagen. Ik dus ook niet want het scheelde me een hoop tijd en een aardig bedrag aan geld. Gewoon lekker kwasten met die kalkverf, het wordt vanzelf mooi.
    Groeten,
    Barry

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Roelie,
    Wat is je kastje mooi geworden zeg, ik vind de kleur prachtig. Het staat ontzettend warm en je hebt er een paar heel mooie spullen in gelegd. Echt een prachtige eye-catcher geworden...
    Ik wens je een heerlijke dag,
    Lieve groet,
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Je kastje is mooi geworden en wat een leuke lamp hangt er boven je tafel. Erg sfeervol. Lieve groet Gonda

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Beste Roelie,
    Wat een leuk verhaal heb je geschreven over onze kalkverf! Bedankt! En omdat we het leuk vinden dat je zo enthousiast bent over onze verf willen we je graag kennis laten maken met onze nieuwe kleurenkaart Vintage Ashes, wellicht zit daar een mooi kleurtje bij voor het kastje in de woonkamer?
    Neem je even contact met ons op? info@cartecolori.nl

    Met vriendelijke groet,
    het Carte Colori-team

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Helemaal niet erg dat het wat donkerder is geworden, ik vind het juist heel mooi. Echt een kastje om verliefd op te worden... Je hebt het ook mooi in beeld gebracht en beschreven.

    Groetjes Patricia
    www.landelijkwonen.info

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het kastje is mooi geworden. Wat een prettige sfeer zo aan tafel. Stoer, eenvoudig en toch ook warm.
    Groetjes, Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind dat je kastje prachtig is geworden! En de kleur is erg mooi. Je hebt mooie sfeerplaatjes gemaakt!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  26. mooi geworden, leuke tip om op een meubel te doen, heb er ook nog nooit mee gwerkt, ga het ook eens probereb nu ik dit zo zie

    groetjes, Inge

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Leuk om te zien hoe je dit hebt aangepakt. De kleur komt mooi uit met het tin. Succes met het volgende project. Fijne zondag,

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hoi Roellie,

    Bedankt voor je reactie op mijn blog.
    Ik heb krijtverf van Painting the Past gebruikt...droogt ook mooi mat op, en je kunt het met een vochtig doekje afdoen.
    Fijne Zondag nog.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Je kastje heeftt een heerlijk stoer uiterlijk gekregen!
    Prachtige kleur en het staat daar erg mooi.
    Fijne avond.
    Liefs Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  30. je kastje is super geworden .... ik las nu ook dat jdl een nieuwe lijn kalkverf had die geen voorbehandeling nodig had misschien iets voor je moet je maar eens kijken ...fijn weekend lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen